Man lär för livet

Idag fick jag en påminnelse om att även om jag har sommarlov så kommer jag ständigt lära mig nyttiga saker i denna sjuka, SJUKA värld.


Jag fick just lära mig av en god vän, vars namn jag inte tänker yppa, att körtelfeber inte är riktigt vad man tror att det är. Tydligen så är "95% av Sveriges befolkning bärare av viruset, och får det redan i unga år. Det är enbart om man smittas mellan 15 och 25 år man blir såhär sjuk" som min kamrat idag är. Sängliggande 1 månad, ingen hård träning på 3 månader. Levern mår pärsk så därför ska man undvika alkohol, alvedon och slag mot magen, då samtliga av dessa behandlingar är smått skadliga för levern.

Hur smittas man? Tja... på engelska benämns skrotet som "kissing disease"... you figure it out.

Jag säger bara Benny, gamle vän, slaska inte trut me 95%-are om du är 5%-are! Mindre utbud javisst, men en sjujävla isbrytare!

Kommentarer
Postat av: Linnita

Jag hade körtelfeber i vintras.

Jag hatar körtelfeber! Men jag hade en rolig dröm om tomtar som målade på mig, och jag hade en dotter..



Mycket ska man vara med om

2009-08-12 @ 14:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0