Ett stilla äventyr bland konst och britter

Idag hittade jag en gammal pärm full med teckningar här på torpet. De flesta är från ganska tidig ålder, och stora pretentioner kunde skådas redan då. Jag hade bland annat gjort en hel "tidning" om någon figur, med säkert 13 numrerade sidor i. Naturligtvis var samtliga sidor tomma och det enda som var färdigt var framsidan.

Hybris? Jovars.

Dock höll jag på att dö en mycket krampaktig och roande död när jag hittade detta mästerverk!

Handen på hjärtat, en stilla tår letar sig ned för ditt ansikte när du ser denna sköna skildring av, säg... syskonrivalitet?

Jag vill att ni tittar en extra stund på den, tolkar och analyserar den på ett sätt som få verk förtjänar, för detta, mina vänner, är inget annat än en pärla. Notera bestämdheten i svärdsarmen, det stadiga greppet kring hjaltet, och Yx-Bennys mångfasetterade ansiktsuttryck, så många intensiva känslor på en gång i ett ansikte! Frustration, frenesi, förvirring och ren jävla ångest. Toppluvan buren högst sturskt på ett rentav norskt manér är på något sätt pricken över i'et.

Nog om min begåvning, för stunden. Idag såg vi också på Asterix och britterna som inhandlades igår, och trots att jag kan större delen av filmen utantill sedan min svunna barndom med fornlämningen VHS slogs jag återigen av hur genomtänkta filmerna är, med så många detaljer och humor i så många plan att jag tyckte den var ännu roligare än när jag senast såg den för säkert 10 år sen.

Alla känner vi ju Idefix, Obelix härliga lilla hund. På denna bild har han just fått sig en slurk trolldryck i grevens tid efter att ha blivit intryckt i ett hörn av en fradgatuggande bulldogg. Den ville nog gå hem vid den här åsynen.

Morskare hund får man leta efter...

Om ni aldrig sett en asterix-film, GÖR DET FÖR HELVETE! Det är allt jag begär, det är så ofattbart bra filmer!

"Heja Rom! Heja Rom! Nää nää din nunna, MIN tunna! Äh ja slår dig på käften!" Fylleslag i en vinkällare.

"Britter, galler, fyllbultar och lemlästade statyer... det är för mycket för en liten general. Vissa da'r ska man inte gå upp."

Äh, se den bara!

Dagens tips: Asterix och britterna
Dagens löfte: Ni kommer gilla den!
Dagens hot: Annars jävlar...
Dagens hybris: Konsthögskolan nästa, öppen ateljé!


Kommentarer
Postat av: andrea

Vad glad jag blir! Bästa filmen! Jag fick tag på Asterix och 12 stordåd och Asterix och hans tappra galler häromdagen. Så nu finns även de två på DVD i "familjen" =)

2009-07-23 @ 10:56:48
Postat av: Dr, Mortalis

GAHAHAHAHA Så jävla kul!

2009-07-24 @ 12:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0